X
تبلیغات
مطالب جالب و خواندنی طب سنتی - سبوس وخواص آن
تاريخ : یکشنبه 1391/06/26 | 21:24 | نویسنده : محسن

پس از آن در دهه 60 يك پزشك انگليسي به نام دكتر دنيس پي، بوركيت در آفريقا، چند گزارش علمي منتشر ساخت. ديدگاه هاي او
سبوس كه يكي از غني ترين منابع الياف گياهي (فيبر) مورد استفاده در برنامه غذايي شمرده مي شود، پوسته خارجي هضم نشدني گندم، جو دوسر، برنج و ساير دانه هاي غلات است. سابقا هنگامي كه اين دانه ها آسياب مي شدند، سبوس آنها عمدتا دور ريخته مي شد.
 حاكي از اين بود كه سبوس و ديگر انواع الياف گياهي قادرند از پيدايش حمله هاي قلبي، آماس استطاله، ساير اختلالات روده اي و سرطان هاي پستان، بخشي از روده بزرگ (قرلون)، پروستات و رحم جلوگيري مي كنند.
وي پس از اينكه مشاهده كرد بوميان آفريقا به علت مصرف مقادير فراوان دانه هاي سبوس دار به ندرت به اين بيماري ها دچار مي شوند، نظريه اش را در مورد معجزات غذايي و درماني سبوس گسترش داد. ذكر مزيت ها و سودمندي هاي متعدد سبوس در تعدادي از كتاب هاي پرفروش و گزارش هاي فراوان رسانه هاي همگاني باعث شد كه اين ماده در دهه 70 ميلادي به ماده غذايي باب روز شهرت يابد و سبوس خام آسياب شده به هر چيزي از نان، غلات و كلوچه گرفته تا غذاهايي همچون كوفته و سيب تنوري افزوده شود.
از آن پس، شور و شوق زياد از حد براي مصرف سبوس خام برطرف شده است زيرا پژوهندگان اطلاعات فراواني در زمينه مزاياي بهداشتي و خطرات احتمالي آن به دست آورده اند. در ضمن اينك مي دانيم كه انواع گوناگون سبوس، خواص و نقش هاي مختلفي دارند. به طور مثال اساسا سبوس گندم حل نشدني است؛ هر چند آب فراواني جذب مي كند، ولي راه خود را به مجراي سالم روده مي گشايد.
وقتي كه در حد اعتدال مصرف مي شود، الياف گياهي از پيدايي يبوست پيشگيري مي كند. با وجود اين، استفاده بسيار زياد از اين ماده ممكن است به ايجاد نفخ و گاز روده بينجامد.
نظريه دكتر بوركيت حاكي از اين است كه بر اثر مصرف سبوس، زمان ماندن مواد زايد در روده تقليل مي يابد و بدين ترتيب از بروز سرطان قرلون جلوگيري مي گردد. ولي مطالعات مربوط به اثبات مستند اين اثر حفاظتي، پيامدهاي جورواجوري پديد آورده اند. بر پايه مطالعات صورت گرفته در استراليا، زناني كه به حد وفور از سبوس گندم سود مي جويند، در واقع كمتر به سرطان روزافزون قولون دچار مي شوند.
در مقابل، بررسي چهار ساله به عمل آمده درباره بزرگسالاني كه شديدا در معرض پوليپ هاي پيش سرطاني كولون قرار دارند، حاكي است كه اندازه و ميزان رشد پوليپ هاي مصرف كنندگان سبوس چندان چشمگير نيست.
اگر با ديد مثبت تريي به قضيه بنگريم، در مي يابيم كه گنجاندن سبوس گندم در برنامه غذايي سرشار از الياف گياهي امكان دارد در جلوگيري از آماس استطاله كه گونه اي اختلال روده اي است، موثر افتد. در طي اين بيماري ، جيب ها (حفره ها)ي كوچك برآمده از ديواره كولون در هم فرو رفته و ملتهب مي شوند. از آنجايي كه سبوس به پيشگيري از يبوست كمك مي كند، احتمال دارد براي مبتلايان به بواسير نيز فايده داشته باشد.
سبوس جو دوسر مقدار زيادي الياف گياهي محلول دارد كه چسبناك است و با آب تركيب مي گردد تا ژل غليظي درست شود. عده اي از پژوهشگران گزارش داده اند كه چنين الياف گياهي، ميزان كلسترول را مي كاهد و افزون بر اين، به نظر مي رسد كه سوخت و ساز گلوكز را در مبتلايان به مرض قند بهبود مي بخشد. در عوض، اين مزيت نياز آنان را به انسولين و ساير داروهاي ضدبيماري مزبور كم مي كند.
تا همين اواخر، گزارش هاي رسيده حكايت از آن داشت كه سبوس برنج هم مقادير كلسترول را تقليل مي دهد. با اين حال، محققان مطمئن نيستند كه آيا اين فايده ناشي از الياف گياهي حل نشدني موجود در سبوس و يا مقدار زياد روغن اشباع نشده است كه در گياهك برنج يافت مي شود، كه در فرآيند آسياب شدن از پوسته دانه ها جدا مي گردند.
انواع سبوس و همچنين ساير موادغذايي انباشته از الياف گياهي، نقش ارزنده اي را در مهار وزن به عهده دارند. به اين ترتيب كه انسان حس مي كند بدون پرخوري سير شده است. امكان دارد اين حالت، توجيهي در زمينه كاهش برخي سرطان هاي حاصل از فربهي و حمله هاي قلبي در بين جمعيت هايي باشد كه برنامه غذايي شان آكنده از الياف گياهي مي باشد.
 
خطرهاي احتمالي
 
زماني كه نخستين بار مزايا فوايد سبوس اعلام شد، شمار زايدي از مردم، افزودن چند قاشق غذاخوري سبوس خام آسياب شده را به غذاي روزانه شان آغاز كردند. به زودي بر همگان معلوم شد كه به اين طريق بيماري روده ملتهب كه بر اثر آن قولون التهاب يافته و زخم هاي كوچك ناهموارش مي سازد، وخيم تر مي شود. وانگهي، اسيد فيتيك موجود در سبوس خام، بدن را از جذب كلسيم، آهن، روي، منيزيم و ديگر مواد كاني مهم باز مي دارد.
در حين پختن نان، آنزيم هاي داخل مخمر (خميرمايه) بخش عمده اي از اسيد فتيك را از بين مي برد. حرارت پديد آمده در خلال اين فرآيند نيز بيشترين بخش اين اسيد را كه در غلات سرشار از سبوس يافت مي شود، نابود مي سازد. بدين ترتيب، اين فرآورده هاي فرآوري شده، مطمئن تر از سبوس خام، آسياب مي شوند.
در عين حال، چند گزارش مربوط به انسداد روده در كساني كه مقادير زيادي سبوس مصرف كرده اند نيز به دست آمده است. در حال حاضر بسياري از كارشناسان تغذيه، روش سنجيده اي را توصيه مي كنند و آن عبارت از اين است كه نان گندم، غلات و ساير فرآورده هاي سبوس دار بخوريد.
بلغور جو (يولاف)، ميوزلي، گرانولا غآميزه اي از غلات و خشكبار خرد شده كه صبح با شير مي خورندف و ساير غلات متشكل از جو دوسر سبوس دار ميل كنيد و همين طور برنج قهوه ايغبرنجي كه پوسته بيروني آن خارج شده، ولي هنوز سفيد نشده باشدف را جايگزين برنج سفيد صيقل داده شده، بنماييد. اينگونه موادغذايي لذيذتر و از نظر تغذيه مفيدتر از سبوس خام هستند كه مزه خاك اره مي دهد.
گفتني است كه يك برش نان سبوس دار 70 كالري انرژي دارد. به رغم باورهاي متداول، نان ابدا چاق كننده نيست. دكتر جارن جاكوبسن نروژي در پژوهش هاي خويش دريافت افرادي كه روزانه كمتر از دو برش نان مصرف مي كنند، پنج كيلوگرم بيش از اشخاص «حسابي نان خور» وزن اضافه مي كنند.
خوردن نان سفيد، سيب زميني و برنج بدون سبوس در افزايش قند خون و كاهش و نارسايي انسولين نقش زيادي دارد. بايد دانست كه «مواد اليافي» يا سلولزي موجود در پوسته گندم داراي 12 نوع اسيد آمينه مورد لزوم بدن است كه ما به سادگي آن را در كارخانه هاي تهيه آرد گندم و بوجاري از گندم جدا ساخته و دو دستي تقديم چهارپايان مي كنيم و فقط نشاسته گندم را مي بلعيم و در پي آ ن به ترشي و نفخ معده و روده و افزايش قند خون و كاهش انسولين و بدتر از همه گرفتار يبوستي مي شويم كه ساير موادغذايي را درون روده ها نگه مي دارد و عوارض وخيم ديگر را به بار مي آورد.
از همين رو، عرضه نان سبوس دار از مهمترين اركان اشاعه فرهنگ تغذيه صحيح در جامعه است. در كنار آن هم مي توان به عرضه «نان جو»، «نان شاهدانه» ، «نان زيره»، «نان شويد»، «نان سير»، «نان شيرمال سبوس دار»، «نان خرما»، «نان آويشن» اقدام نمود.
روزانه به ازاي هر عضو خانواده، يك قاشق «سبوس» مصرف كنيد. اگر در عمل به اين نكات موفق شويد، طولي نمي كشد كه ديگر در منزلتان خبري از موهاي ريخته شده خود، فرزندان و همسرتان نيست. رنگ و روي افراد خانواده باز شده چهره شان شفاف و روشن تر شده است و ديگر جوش هاي ريز و درشت نمي زند. مي بينيد كه هيچ كدام از اعضاي خانواده شما يبوست ندارد، اسهال هاي فرزندانتان كاهش يافته و خون دماغ هاي ممتد دختر كوچكتان بهبود پيدا كرده است.
مادربزرگ ها هم ديگر از عذاب چربي، كلسترول و قندخون رها شده و آرامش مي يابند. پدرها ديگر اثري از فشارخون نمي بينند و از همه مهمتر اينكه مي بينيد لك هاي روي گونه هايتان پاك شده، ابروان تان پرپشت گشته و صورتتان ديگر چربي پس نمي دهد، ناخن هايتان ديگر تيره، شكننده و تا نمي شوند.
سنگ هاي صفراوي به سراغ شما نمي آيد و رشد طولي فرزندتان به گونه چشمگيري افزون مي گردد و بيماري قند، ضعف اعصاب، كم خوابي و كم كاري غده هاي درون ريز نخواهيد داشت. بدانيد كه اين «سبوس» اعجازگر حاوي موادحياتي است كه 25 درصد وزن گندم را تشكيل مي دهد و 90 درصد سبوس، مواد مغذي است. در 100 گرم سبوس، مواد زير وجود دارد؛
آب 5/11 درصد، پروتئين 16 درصد، چربي 4 درصد، كربوهيدرات 60 درصد، كلسيم 119 ميلي گرم، فسفر 1276 ميلي گرم، آهن 14 ميلي گرم، سديم 9 ميلي گرم، پتاسيم 1121 ميلي گرم، ويتامين ب 1 ، 72/0ميلي گرم، نياسين 21 ميلي گرم و هر 100 گرم سبوس، 213 كالري انرژي دارد.
 
فايده ها
 
به پيشگيري از يبوست كمك مي كند.
سبوس گندم و جو در كاستن از مقادير كلسترول موثر است.
بر اثر مصرف اين ماده غذايي، احساس سيري به انسان دست مي دهد كه در نتيجه به كاهش وزن مي انجامد.
 
ضررها
 
استفاده زياد از حد سبوس، جذب كلسيم، آهن و روي را كاهش مي دهد.
امكان دارد موجب بروز التهاب روده، گاز و نفخ معده شود.
 
توصيه هاي علمي در مورد مصرف سبوس
 
اگر يبوست شما مزمن باشد، ميزان «سبوس» براي ماه اول روزانه سه قاشق غذاخوري خواهد بود.
معمولا هر قدر «سبوس» كمتر كوبيده شود، بهتر است يعني هر چه درشت تر باشد، موثرتر است.
بعد از مصرف «سبوس»، مايعات كافي ميل نماييد تا «سبوس ها» در يك محيط لغزنده و متحرك به وظيفه خود عمل كنند.
مصرف زياد «سبوس» ايجاد اسهال مي نمايد.
مصرف بيسكويت هاي سبوس دار به مراتب بهتر از بيسكويت هاي بدون سبوس است، به شرط آنكه همراه با آن، آبميوه يا مايعات ديگر هم استفاده شود.
مصرف روغن زيتون خالص بر افزايش تاثير سبوس، مفيد و موثر مي باشد.
 
خواص درماني سبوس گندم
 
آب دم كرده آن را بنوشيد كه نرم و خنك كننده است، براي رفع سرفه و زكام مفيد است و حرارت تب را مي كاهد.
اگر آب دم كرده آن را با عسل بخوريد، كمي ملين است و يبوست هاي ناشي از نارسايي كبد را برطرف مي سازد و سنگ هاي صفراوي را دفع مي كند.
آن را همراه با چاي دم كنيد و بنوشيد. براي افزايش ترشح عرق و در موارد ادرار خوني موثر است.
چنانچه آن را گرم كنيد و داخل پارچه اي بريزيد و روي عضو دردناك بر اثر رماتيسم و درد مفاصل و درد پهلو بگذاريد و مدام گرم و تجديد كنيد، دردها را تسكين مي دهد.
در صورتي كه بالشي را از سبوس پر كنيد و زير سر اطفال قرار دهيد، به درمان آبله كمك مي كند.
50 گرم از آن را در يك ليتر آب آنقدر جوشانيد تا آب به نصف برسد. بعد با آن آب تنقيه كنيد. اسهال هاي شديد و دل پيچه را برطرف مي سازد

برچسب‌ها: دانستنی ها

  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ