تاريخ : دوشنبه 1392/07/22 | 19:1 | نویسنده : محسن

سویق سیب چه خواصی دارد؟

الإمام الصادق عليه‏السلام :

ما أعرِفُ لِلسُّمومِ دَواءً أنفَعَ مِن سَويقِ التُّفّاحِ .

امام صادق عليه‏السلام :

براى مسموميّت ، دارويى سودمندتر از سويق سيب ، سراغ ندارم .

الكافي ، جلد 6 ، صفحه 356 ، حديث 7 دانش نامه احاديث پزشكي : 2 /

رَعَفتُ سَنَةً بِالمَدينَةِ ، فَسَأَلَ أصحابُنا أبا عَبدِاللّه‏ِ عليه‏السلامعَن شَيءٍ يُمسِكُ الرُّعافَ .
فَقالَ لَهُم : اِسقوهُ سَويقَ التُّفّاحِ .
فَسَقَوني فَانقَطَعَ عَنِّي الرُّعافُ .

الكافى

- به نقل از ابن بُكَير: سالى در مدينه به خون‏دماغ مبتلا شدم . يارانمان از امام صادق عليه‏السلام درباره چيزى كه مانع خونريزى بينى شود ، پرسيدند . به آنان فرمود : «به او سويق سيب بدهيد» .
آنان به من از اين سويق خوراندند و خونريزى بينى‏ام قطع شد

الكافي عن أحمد بن محمّد بن يزيد :

كانَ إذا لَسَعَ إنسانا مِن أهلِ الدّارِ حَيَّةٌ أو عَقرَبٌ ، قالَ : اِسقوهُ سَويقَ التُّفّاحِ .

الكافى

- به نقل از احمد بن محمّد بن يزيد: ايشان ، چون كسى از اهل خانه را مار يا كژدم مى‏گزيد ، مى‏گفت : «به او سويق سيب بخورانيد» .

كذا في المصدر مضمرا.الكافي ، جلد 6 ، صفحه 356 ، حديث 8 ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 420 ، حديث 1425 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 281 ، حديث 25 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 384 در منبع ، روايت به همين صورت ، «مضمر (بدون ذكر نام راوى)» آمده است .

سویق عدس

الكافى:به نقل ازمحمدبن موسى،درحديثى كه سندآنرابه امام صادقعليه السلام رسانده است:امام صادقعليه السلام فرمود:سويق عدس،تشنگى راازميان ميبرد،معده راتقويت ميكند،درمان هفتاددرددرآن است،صفراراخاموش ميكندودرون راسردى ميبخشدايشان،چون سفرميكرد،ازاين سويق،جدايى نداشت وچون دركسى ازخدمتگزارانش خون به جوش ميآمد،به وى ميفرمود: ازسويق عدس ‍ بخور؛چراكه جوش آمدگى خون رافرومينشاندوحرارت راخاموش ‍ ميكند


سویق چه خواصی دارد؟

الإمام الصادق علیه‏السلام :

السَّویقُ یَهضِمُ الرُّؤوسَ .

امام صادق علیه‏السلام :

سویق ، کلّه ‏پاچه را هضم مى‏کند .


الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۰۶ ، حدیث ۱۰ عن حمّاد بن عثمان دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۱۶

——————————————————

مکارم الأخلاق عن علیّ بن سلیمان :

أکَلنا عِندَ الرِّضا علیه‏السلام رُؤوسا فَدَعا بِالسَّویقِ ، فَقُلتُ : إنّی قَدِ امتَلأتُ .
فَقالَ : إنَّ قَلیلَ السَّویقِ یَهضِمُ الرُّؤوسَ وهُوَ دَواؤُهُ .

مکارم الأخلاق

- به نقل از على بن سلیمان: نزد امام رضا علیه‏السلام کلّه پاچه خوردیم . پس سویق خواست . گفتم : من سیر شده‏ام . فرمود : «اندکى از سویق ، کلّه پاچه را هضم مى‏کند و دواى آن است» .

مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۳۵۴ ، حدیث ۱۱۵۴ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۷۸ ، حدیث ۶ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۱۶

——————————————————

الإمام الباقر علیه‏السلام :

ما أعظَمَ بَرَکَةَ السَّویقِ ! إذا شَرِبَهُ الإِنسانُ عَلَى الشِّبَعِ أمرَأَهُ وهَضَمَ الطَّعامَ ، وإذا شَرِبَهُ الإِنسانُ عَلَى الجوعِ أشبَعَهُ ، ونِعمَ الزَّادُ فِی السَّفَرِ وَالحَضَرِ السَّویقُ .

امام باقر علیه‏السلام :

سویق ، چه قدر پُربرکت است! اگر انسان در حالى که سیر است ، آن را بخورد ، غذا را گوارش مى‏دهد و اگر در حالى که گرسنه است ، بخورد ، او را سیر مى‏سازد . سویق ، چه نیکو توشه‏اى در سفر و در حضر است !

طبّ الأئمّة لابنی بسطام ، صفحه ۶۷ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۲۷۸ ، حدیث ۱۳ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۷۴ سَویق : به آن در فارسى قدیم ، «پِست» گفته مى‏شد . امروزه به آن «قاووت» یا «پوره» مى‏گویند . گفتنى است که لغت‏نامه دهخدا لفظ «قاووت» را ترکى مى‏داند که غالبا به معناى آرد حبوبات بریان‏شده است ؛ لیکن این واژه ، گاه در مورد غیر حبوبات (مانند برخى میوه‏ها یا تره‏بار) نیز کار برد دارد . علاّمه مجلسى مى‏گوید: از [گفته] کلینى چنین برمى‏آید که «سویق» ، درصورتى که در روایات ، همراه با قیدى [مانند جو ]نباشد ، به معناى «سویق گندم» است ؛ چرا که مى‏گوید: «باب انواع سویق‏ها و برترىِ سویق گندم» و سپس در ذیل این عنوان ، حدیث‏هایى را مى‏آورد که در آنها واژه «سویق» ، بدون صفت یا مضافٌ الیه ، آمده است. شهید در الدروس گفته است: «درباره سویق و سود آن ، روایت‏هاى فراوانى رسیده و کلینى، سویق را به معناى سویق گندم ، دانسته است». مؤلّف بحر الجواهر گفته است: «از هفت چیز ، سویق مى‏سازند: گندم، جو، کُنار، سیب، کدو، دانه انار و شلغم. همه این انواع ، طبع را مهار مى‏کند، قى و دلشوره‏اى را که از صفرا زاده مى‏شود ، از میان مى‏برد، رطوبت معده را خشک مى‏کند ، و اگر قدرى سویق جو با آب و مقدار اندکى شیر برداشته و خشخاش بو داده ساییده با آن مخلوط شود ، براى شکم رَوى ، سودمند است ، نیش‏زدگى‏ها را تسکین مى‏دهد و خواب مى‏آورد». ابن بیطار ، به نقل از رازى گفته است: «هر سویقى با چیزى که از آن ساخته مى‏شود ، تناسب دارد . براى نمونه، سویق جو ، از سویق گندم ، سردتر است، به همان اندازه که خودِ جو ، طبعى سردتر از گندم دارد. این سویق ، همچنین نفخ بیشترى پدید مى‏آورد. از میان همه سویق‏ها ، استفاده از سویق گندم و سویق جو ، بیشتر است و این هر دو ، نفخ‏آور و موجب کندتر شدن حرکت غذا از معده به پایین‏اند. البتّه، اگر این دو نوع سویق ، کاملاً با آب جوشانده و سپس از پارچه‏اى درشت‏باف گذرانده شوند و بدین ترتیب ، آب آنها جدا شود و به صورت لقمه‏هایى فشرده درآیند و سپس همراه با آب سرد و شکر ، نوشیده شوند ، از نفخ آنها کاسته مى‏گردد و چنانچه در تابستان در اوّل صبح ، مصرف شوند ، براى اشخاص حرارتى و برافروخته‏مزاج ، سودمند خواهند بود و مانع تب‏ها و بیمارى‏هاى ناشى از گرم‏مزاجى مى‏شوند و همین ، از بالاترین منافع آن است . کسى که این نوع سویق را بخورد ، در آن روز نباید میوه تر، خیار و سبزى بخورد ، یا دست کم نباید از این چیزها زیاد بخورد ؛ امّا سرمادیدگان و کسانى که به نفخ‏هایى در شکم یا دردهایى مزمن در پشت و مفاصل مبتلا هستند و همچنین پیران و کسانى که مزاجى کاملاً سرد دارند ، نباید از این سویق هیچ بخورند. اگر هم به خوردن آن ناچارند ، آن را پس از چند بار شستن در آب گرم و همراه با پانید و عسل ، پس از درآمیختگى با زیتون و روغنِ وندانه و همچنین روغنِ گردو، با طبع خود مناسب سازند. هر چند سویق جو از سویق گندم ، سردتر است، امّا از آن روى که گندم نسبت به جو آب بیشترى مصرف مى‏کند ، سویق گندم سردکنندگىِ بیشترى براى بدن دارد و بویژه رطوبت‏بخشى آن به طبع انسان ، بیشتر است . به همین دلیل ، براى کسانى که به رطوبت‏بخشى به بدن نیاز دارند ، سودمندى بیشترى دارد. برعکس، سویق جو ، براى کسانى که به خشک کردن طبعْ نیاز دارند ، مناسب‏تر است. چنین کسانى ، معمولاً داراى بدن‏هایى سِتَبر ، پُرگوشت و پُرخون هستند، در حالى که گروه نخست ، بدن‏هایى تکیده، کم‏گوشت و زردرنگ دارند. از این دو نوع سویق که بگذریم ، دیگر انواع سویق ، به عنوان غذا مصرف نمى‏شوند و [ تنها ، ]مصرف دارویى دارند، آن گونه که سویق کُنار ، سویق سیب و انار ترش ، براى مهار کردن شکم و حرارت دادن بیشتر به آن ، به کار مى‏روند، یا از سویقِ خرنوب و سنجد ، براى مهار کردن طبع ، استفاده مى‏شود (بحار الأنوار : جلد ۶۶ صفحه ۲۸۳).

——————————————————

الإمام الصادق علیه‏السلام :

السَّویقُ یُنبِتُ اللَّحمَ ، ویَشُدُّ العَظمَ .

امام صادق علیه‏السلام :

سویق ، گوشت مى‏رویاند و استخوان را استحکام مى‏بخشد .

الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۰۵ ، حدیث ۳ ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۲۸۷ ، حدیث ۱۹۳۶ کلاهما عن بکر بن محمّد الأزدی ، دعائم الإسلام ، جلد ۲ ، صفحه ۱۵۰ ، حدیث ۵۳۷ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۲۷۶ ، حدیث ۵ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۷۴

——————————————————

عنه علیه‏السلام :

اِسقوا صِبیانَکُم السَّویقَ فی صِغَرِهِم ؛ فَإِنَّ ذلِکَ یُنبِتُ اللَّحمَ ، ویَشُدُّ العَظمَ .

امام صادق علیه‏السلام :

به کودکانتان در خردسالى‏شان سویق بدهید ؛ چرا که گوشت مى‏رویاند و استخوان را استحکام مى‏بخشد .

المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۲۸۸ ، حدیث ۱۹۴۱ عن عیثمة اُمّ ولد عبدالسلام ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۴۱۹ ، حدیث ۱۴۲۱ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۲۷۷ ، حدیث ۱۰ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۷۶

——————————————————

الإمام الصادق علیه‏السلام :

مَن شَرِبَ السَّویقَ أربَعینَ صَباحا اِمتَلَأَ کِتفاهُ قُوَّةً .

امام صادق علیه‏السلام :

هر کس چهل روزْ سویق بخورد ، بازوانش پُرتوان مى‏شود .

الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۰۶ ، حدیث ۱۲ عن خیثمة ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۲۸۸ ، حدیث ۱۹۴۱ عن عیثمة اُمّ ولد عبدالسلام ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۴۱۹ ، حدیث ۱۴۲۲ وفیه «کعبه» بدل «کتفاه» ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۲۷۷ ، حدیث ۱۰ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۷۸

——————————————————

عنه علیه‏السلام :

شُربُ السَّویقِ بِالزَّیتِ یُنبِتُ اللَّحمَ ، ویَشُدُّ العَظمَ ، ویُرِقُّ البَشَرَةَ ، ویَزیدُ فِی الباهِ .

امام صادق علیه‏السلام :

خوردن سویق با روغن زیتون ، گوشت مى‏رویاند ، استخوان را استحکام مى‏بخشد ، پوست را نازک مى‏کند و بر توان جنسى مى‏افزاید .

الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۰۶ ، حدیث ۷ ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۲۸۷ ، حدیث ۱۹۳۷ کلاهما عن عبداللّه‏ بن مسکان ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۲۷۶ ، حدیث ۶ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۷۸

——————————————————

عنه علیه‏السلام :

اِملَؤوا جَوفَ المَحمومِ مِنَ السَّویقِ ؛ یُغسَلُ ثَلاثَ مَرّاتٍ ، ثُمَّ یُسقى .

امام صادق علیه‏السلام :

درون تب‏دار را از سویق ، پُر کنید . سه بار در آب شسته شود و آن‏گاه به او خورانده شود .

المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۲۸۹ ، حدیث ۱۹۴۷ عن حمّاد بن عثمان ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۲۸۰ ، حدیث ۲۰ وراجع الأمالی للطوسی ، ص۳۶۶ ، حدیث ۷۷۵ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۷۸

——————————————————

عنه علیه‏السلام :

السَّویقُ یُجَرِّدُ المِرَّةَ وَالبَلغَمَ مِنَ المَعِدَةِ جَردا ، ویَدفَعُ سَبعینَ نَوعا مِن أنواعِ البَلاءِ .

امام صادق علیه‏السلام :

سویق ، تلخه را از تن ، و بلغم را از معده ، کاملاً جدا مى‏کند و هفتاد گونه بلا را دور مى‏سازد .

الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۰۶ ، حدیث ۱۱ عن یحیى بن مساور ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۲۸۹ ، حدیث ۱۹۴۴ عن صفوان بن یحیى ولیس فیه «من المعدة» ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۲۷۹ ، حدیث ۱۸ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۷۸

——————————————————

الإمام الکاظم علیه‏السلام :

السَّویقُ ومَرَقُ لَحمِ البَقَرِ یَذهَبانِ بِالوَضَحِ .

امام کاظم علیه‏السلام :

سویق خشک و آب گوشت گاو ، پیسى را از میان مى‏برند .

الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۱۱ ، حدیث ۷ عن یحیى بن مساور دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۷۸

——————————————————

الإمام الرضا علیه‏السلام :

نِعمَ القوتُ السَّویقُ ؛ إن کُنتَ جائِعا أمسَکَ ، وإن کُنتَ شَبعانا هَضَمَ طَعامَکَ .

امام رضا علیه‏السلام :

سویق ، چه نیکو خوراکى است ! اگر گرسنه باشى ، سیر مى‏کند و اگر سیر باشى ، غذایت را گوارش مى‏دهد .

. کذا فی المصدر ، والقیاس : «شَبعانَ» .الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۰۵ ، حدیث ۱ عن سلیمان الجعفری ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۲۹۰ ، حدیث ۱۹۵۱ عن محمّد بن عمرو ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۲۸۰ ، حدیث ۲۳ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ /


برچسب‌ها: طب سنتی

  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ